پرسش های متداول - تلفن ثابت

خیر ، مشترکین هر مرکز می توانند با مراجعه به کلیه دفاتر خدمات ارتباطی نسبت به وصل تلفن ثابت خود اقدام نمایند.

براساس قانون اصلاح تبصره2 ماده 14 قانون تاسيس شركت مخابرات ايران مصوب 1350,هركس وسيله مخابراتي در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگري قرار دهد,يا به عمد و سوء نيت ارتباط ديگري را مختل كند,براي بار اول پس از كشف,ارتباط تلفني او به مدت يك هفته همراه با خطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوط خواهد بود.براي بار دوم پس از كشف,ارتباط‌ تلفني او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم تقاضاي مشترك و پرداخت هزينه‌هاي مربوطه خواهد بود و براي بار سوم شركت ارتباط تلفني وي را به طور دايم قطع و اقدام به جمع‌آوري منصوبات تلفن نموده و وديعه مربوط به مشترك را پس از تسويه حساب مسترد خواهد نمود.

صاحب امتياز هر خط تلفن,از نظر قانون مسئول‌سوء استفاده‌هاي احتمالي از تلفن است و عدم اطلاع‌ او از بهره‌برداري افراد ديگر از خط تلفن براي ايجاد مزاحمت,نافي مسووليت او نخواهد بود.بنابراين توصيه جدي شركت مخابرات به همه مشتركان محترم تلفن ثابت,آن است كه به افراد ناآشنا و غير معتمد اجازه بهره‌برداري از تلفن خود را ندهند وعلاوه بر اين به اعضاي خانواده و به ويژه كودكان و نوجوانان,شيوه استفاده درست از اين امكان ارتباطي را‌ آموزش دهند.

در قانون مجازاتها,براي افرادي كه مزاحمت تلفني براي مشتركان ديگر ايجاد مي‌كنند,مواردي پيش‌بيني شده كه به شرح زير است:

- روش صحيح استفاده از سرويس كشف مزاحم توسط پرسنل مركز مربوط از طريق تماس تلفني به شما آموزش داده مي‌شود.توجه داشته باشيد كه شركت مخابرات,شماره تلفن فرد مزاحم را به هيچ وجه در اختيار شاكي قرار نمي‌دهد و در صورت لزوم,تنها آن را به مراجع ذيصلاح اعلام مي‌كند.

- در صورت شماره گيري اشتباه,تلفن خود را با عذر‌خواهي قطع كنيد.سكوت و قطع كردن تلفن,ضمن اين كه عملي غير‌اخلاقي است,ممكن است سبب شود تا در سيستم مزاحم‌يابي مخابرات,تماس شما به عنوان مزاحمت تلقي شود.

الف)دستگاه‌هاي تلفن معمولي:براي استفاده از خط تلفن ثابت و برخورداري از همه امكانات فني شبكه,بهتر است از دستگاه‌هاي تلفني كه داراي وضعيت«پالس»و «تن»و كليد تبديل است,استفاده كنيد.اگر براي استفاده از خط تلفن خود,به دليل اختلال احتمالي,دچار مشكل شديد,قبل از هر اقدامي بايد از سالم بودن دستگاه تلفن مطمئن شويد.جهت بهره‌برداري و استفاده از سرويس نمايشگر با توجه به تنوع سوئيچ‌هاي منصوبه توصيه مي‌گردد از دستگاه‌ تلفنهايي كه مجهز به سيستم نمايشگر دوالDual بوده و قابليت دريافت سيگنالها به صورت FSK و DTMF را مي‌باشند,استفاده نماييد.

ب)دستگاه تلفن بي‌سيم: با توجه به مشكلات استفاده از دستگاه‌هاي بي‌سيم نظير ايجاد تداخل در مكالمات,امكان سوء استفاده از خطوط ديگر و امكان شنود و استراق سمع و ... بهتر است از گوشي‌هاي معمولي استفاده شود.

درصورت استفاده از دستگاه‌هاي تلفن بي‌سيم,تبعات ناشي از آن بعهده مشترك خواهد بود.

درصورت مشاهده ي نقص تلفن ثابت ؛مالك يا وكيل با شناسنامه و آخرين قبض پرداختي با مراجعه به دفتر خدمات ارتباطی مركز تلفن مربوطه بدون پرداخت وجهي مي تواند نشاني كامل و صحيح خود را ارائه كند ؛ تا پس از بررسي هاي لازم به آن اقدام شود.

مالك يا وكيل قانوني تلفن ثابت بامراجعه به مركزتلفن مربوطه و بدون پرداخت هيچ وجهي مي تواند قبض المثني دريافت كند.

متقاضي با مراجعه به دفتر خدمات ارتباطی مرکز مربوطه و با رعايت نكات زير ميتواند تقاضاي كشف مزاحمت تلفني كند:

-حضور مالك يا استفاده كننده ي قانوني تلفن ؛باارائه ي مدرك شناسايي

-ارايه آخرين قبض پرداختي

-تكميل فرم درخواست

1-كنتورخانگي

2-بيدارباش

3-شماره گيري سريع

4-انتظار مكالمه

5-انتقال از خط اشغال به خط ديگر

6-انتقال مكالمه

7-كنفرانس

از خط تلفن معمولي ؛ مي توانيد براي شبكه اينترنت استفاده كنيد و در زمان استفاده تلفن شما اشغال خواهد بود؛ اين ارتباط داخلي محسوب و هزينه شهري ؛ (طبق تعرفه ذيل )محاسبه ميشود.

ازساعت 8 الي 13                         هر 4-134 ثانيه       7-44 ريال

از ساعت 13 الي 21                      هر2-160 ثانيه        7-44 ريال

از ساعت 21 الي 8 و ايام تعطيل        هر 192 ثانيه         7-44 ريال

پاسخ مالك يا استفاده كننده قانوني تلفن ؛ با ارائه كارت شناسائي و آخرين قبض پرداختي ؛ با مراجعه به مركز تلفن مربوطه مي تواند ريزمكالمات بين شهري و بين الملي تلفن خود را به طور رايگان دريافت كند.درصورت اعتراض به ريز مكالمات با مدارك ذكر شده ؛فرم اعتراض را از پاسخگوي مربوط دريافت و تكميل فرماييد كه پس از بررسي؛پاسخ شما به نشاني داده شده ارسال خواهد شد.مشترک همچنین می تواند با مراجعه به مرکز تلفن مربوط و یا دفاتر خدمات ارتباطی ، ضمن به همراه داشتن آخرین قبض پرداختی و تکمیل فرم مربوط متقاضی دریافت ریز مکالمات از طریق ایمیل شود و نیز با ارائه ء مدارک لازم به دفاتر خدمات ارتباطی نسبت به تغییر نام تلفن ثابت اقدام نمایند.

مشترك با استفاده از اين سرويس مي تواند به طور همزمان با چهار مشترك ديگر مكالمه نمايد . مالك براي درخواست اين سرويس با همراه داشتن مدارك شناسايي و آخرين قبض پرداختي (در صورت وجود امكانات ) به مركز مربوطه مراجعه نمايد .

چنانچه براي مشتركي 3 مورد كشف مزاحمت انجام و به قطع تلفن مزاحمين اقدام شده باشد و همچنان مزاحمت ادامه داشته باشد با درخواست مشترك اين امر صورت مي پذيرد .

مالك مي تواند با ارائه كارت شناسايي و آخرين قبض پرداختي به دفاتر خدمات ارتباطی مربوط به مرکز مربوطه مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل نماید .

مشترك بايد به مركز مربوطه مراجعه و با پر كردن فرم مخصوص نوع اعتراض خود را مشخص كند سپس كليه اقدامات و بررسي هاي لازم توسط مركزانجام و پاسخ داده مي شود . گاهي در صورت لزوم سوابق جهت اخذ تصميم به كميسيون رسيدگي به شكايات ارسال مي گردد

مالك مي تواند با همراه داشتن مدرك شناسايي و ارائه آخرين قبض پرداختي به مركز مربوطه مراجعه و ريز مكالمات خود را دريافت كند و یا با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی و یا دفاتر امور مشترکین بخش خصوصی و دریافت شناسه و رمز کاربری از طریق پرتال شرکت مخابرات استان کرمان با آدرس www.kermantel.ir ،منوی تلفن ثابت بخش ریزمکالمات ، ریزمکالمات مربوط به 3 دوره آخر تلفن خود را مشاهده نمایند.

مشتركين مي توانند پس از حصول اطمينان از سالم بودن دستگاه تلفن و سيم كشي داخل ساختمان و كنترل خط يا ترمينال و پريز نصب شده در محل ورود سيم كشي داخل ساختمان با گرفتن شماره 117 خرابي را به مركز تلفن اطلاع داده و یا از طریق پرتال شرکت مخابرات استان کرمان با آدرس www.kermantel.ir ، منوی تلفن ثابت بخش خرابی تلفن شماره مورد نظر را اعلام نمایند.

قبول تقاضاي واگذاري فيش بر اساس برنامه توسعه و تأسيس مراكز تلفن وبا تكميل كارت اشتراك توسط متقاضي به هر تعداد و با پرداخت وجه وجوه متعلقه بلا مانع است .

بله . لازم است مشترك پس از مراجعه به واحد آبونمان و ممهور كردن قبض به پرداخت آن اقدام و رسيد پرداختي را به واحد آبونمان مركز مربوطه تحويل تا در قبض بعدي به عنوان بدهي پيشين منظور نشود .

مالك مي تواند با همراه داشتن آخرين قبض پرداختي و مدارك شناسايي به واحد امور مشتركين مستقر در مركز مربوطه مراجعه و درخواست قطع موقت نمايد .

هر گونه تغيير نام مالك به شرط انقضاء يك دوره از تاريخ دائري فيش يا آخرين تغيير نام تلفن مورد نظر پس از اخذ استعلام و ارائه تعهد به شركت مخابرات ايران بلا مانع است و مالك مي تواند با آخرين قبض پرداختي جهت اخذ مجوز تغيير نام به مركز مربوطه مراجعه نمايند . 

هرگونه تغيير مكان تلفن در محدوده ي يك مركز به شرط انقضاء حداقل يك دوره از دائري فيش يا آخرين تغيير مكان تلفن مورد نظر و با تكميل فرم بررسي امكانات و وجود امكانات فني بلا مانع است . در صورت داشتن شرايط فوق مشترك مي تواند با آخرين قبض پرداختي به مركز مربوطه مراجعه نمايد .

در صورتي كه آدرس اوليه تغيير نكند اين امر امكان پذير است . ولي تغيير آدرس در فيش ممنوع است .

انتقال مكالمه به دو صورت انجام مي شود :

الف – انتقال تماس از تلفن مشغول به خط يا خطوط ديگر

ب - انتقال همه تماس ها به يك خط

انتظار مكالمه به مشترك اين امكان را ميدهد تا به طور همزمان با دو مشترك ارتباط برقرار كند، در هنگام تماس مكالمه اول در صورت تماس مشترك دوم تلفن بوق اشغال نمي زند و مشترك مي تواند مخاطب مورد نظر خود را انتخاب نمايد . مشترك مي تواند با در دست داشتن مدارك شناسايي و آخرين قبض پرداختي به مركز مربوطه مراجعه و با تكميل فرم مخصوص اين سرويس ها را درخواست نمايد . ( با توجه به امكانات مركز )

در اين حالت يا مشترك اشتباه شماره گيري كرده و يا مشكل از دستگاه تلفن مي باشد .